Dec 4, 2006

Ada Apa Dengan Nama?

Pelik benar la. Dah takde nama nak pakai lagi ke manusia manusia sekarang hah? Baru tadi gua terbaca surat yang mana pengirimnya bernama River Foo. ‘Sungai’ pun dibuat nama ye.

Sindrom ini amat ketara dengan orang cina terutamanya. Dan cina yang biasa pakai nama poyo-poyo cam nie biasanya cina standard jinjang utara. Cina yang kurang bersekolah, yang nak ber-abc pun tak terrer lagi. Tapi diorang cukup berkeyakinan dengan kepoyoan mereka.

Contoh lagi satu ialah nama Deep Ng. Kimak betul. Deep, yang bermaksud ‘kedalaman’ pun boleh buat nama. Ni sah budak kuat berjubur, yang sukakan rakan gaynya mengorek sedalam mungkin.

Selain itu nama buah-buahan dan bulan-bulan pun tak terlepas daripada dimalukan. Umpamanya Mango Ng, Guava Tan, Lemon Lim, January Low, August Low, Forrest Ng (ni sah orang WWF).

Tapi yang paling klasik ialah cerita orang bernama Yellox Wong. Mamat ni dilahirkan pada tahun ‘Ox’ di kalendar cina. Nama keluarganya pula ialah ‘Wong’ yang bermaksud kuning (yellow) dalam cina. Jadi dengan otak segenius kambing kurap kat belakang semak rumah arwah nenek aku… dia mengabungkan semua elemen itu menjadi ‘Yellox’. Best kan?

Ada seekor budak hingusan pula kata kat gua bahawa nama-nama yang boleh dijumpa dalam kamus itu semuanya nama pariah. Laaa…patutlah cicak bernama ‘Angel’ peliharaan aku tu merajuk dan tak nak makan biskut marie gua kasi. Rupa-rupanya dia kecil hati pasal namanya pariah. Ok ‘Angel’... gua namakan lu ‘Khairy’ pula…amacam? Nama VIP tuu siut.

Orang melayu pun tak kurang hebatnya. Sekarang nie diorang rajin meng-omputih-kan nama diorang. Tapi, Melayu nie terbalik pula dengan orang Cina. Hanya Melayu yang konon sekolah tinggi tinggi, yang duduk kat bandar, yang lepak bangsar, yang lepak ghetto heaven (cam bagus je), yang kononnya pikir budaya orang putihlah akar umbi dioranglah yang rajin pakai nama gempak-gempak.

Nama Ali kalau eja A.L.I mana kelas beb. Ejaan baru ialah A.L.L.Y. Faridah pula ditulis ‘P.H.A.R.I.D.A.H’….konon lah ada sangkut paut ngan si Pharrell Williams.
Hmmm...nampaknya hanya kaum minoriti kita, iaitu orang india je yang masih kekal dengan keaslian nama mereka. Mereka tak main reka je nama baru. Mereka juga tidak memperkenalkan ejaan baru untuk nama mereka. Cuma mereka nie suka bagi nama singkatan je... seperti Andy...yang asalnya Muniandy; Sam...atau semasa bayi dipanggil Muthusamy... etc

Sekian.

4 comments:

Anonymous said...

wei gagak,

hang ni memang kelakar cam nak mampos.

nah.. amik ni, nama orang putih gua...

-bryant-

famil said...

maaf, india juga sudah ada.

letchumi sudah menjadi laxmi sekarang..

ah lian said...

nama gua, stefanie, gua tak tau cakap orang putih, soli ya.

Tan Wong said...

Ini Betul...Saya lar...YelloX WonG
"Tapi yang paling klasik ialah cerita orang bernama Yellox Wong. Mamat ni dilahirkan pada tahun ‘Ox’ di kalendar cina. Nama keluarganya pula ialah ‘Wong’ yang bermaksud kuning (yellow) dalam cina. Jadi dengan otak segenius kambing kurap kat belakang semak rumah arwah nenek aku… dia mengabungkan semua elemen itu menjadi ‘Yellox’. Best kan?"
HAHAHAHAHAHAHA

Tapi...sekarang, saya guna "TEROWONG" Smart TUNNEL...hahahahahahaha