Dec 21, 2006

Belacan Cap Rais Hensem

Cayalah lu Rais. Masuk paper beberapa minggu lepas ye. Siap muka hang besar-besar kat front cover lagi. Tapi kali nie masuk paper bukan pasal kau kantoi ISA ke, kau kurang ajar ngan polis ke. Kali ini orang buat feature story pasal lu. Temuramah sikit hidup awak sekarang nie. Hahaha kira tak sia-sia jugaklah perjuangan awak selama nie. Dapat jugak pengiktirafan ‘mainstream’ akhirnya (eh nilai full-page-full-colour page The Star lebih RM20000 sial).

Che Guevara Malaysia. Fuih..nama ganas benar. Seiringlah dengan imej engkau ye. Tapi time gua baca artikel lu dalam paper, yang betul-betul menarik perhatian kepala lutut aku ialah time kau kata nak promote belacan. Wah ini sudah bagus! Kau kata kalau makanan negara lain boleh di-antarabangsa-kan, kenapa tidak makanan Malaysia kita?

Aku setuju 800% dengan cakap kau tu oi. Kita patut bangga dengan makanan sendiri. Aku paling berbulu bila orang kata makanan orang asing itu paling sedap.

Ini teramat ketaro dengan mereka yang gemar sushi sebenarnya. Aduh. Kimak betui la. Gua sebenarnya takde dendam dengan sushi ke, dengan pembuat sushi ke. Dan sushi ni pun bukannya pernah rogol-kongsi tayar kereta gua.

Tapi yang buat gua bengkak ialah beberapa ekor kawan gua yang mengidolakan sushi ni. Kisah sushi diorang memang panas telinga dengar. Bagi mereka, ia adalah satu-satunya sebab mereka hidup di dunia. Padahal, diorang cuma mula makan sushi sejak beberapa tahun lalu.. Habis zaman kanak-kanak dia kira tak hidup la ye. Pundek kimak cibai mak korang basi la.

Hulurlah tempoyak kat diorang, mesti diorang tanya… “err..what’s that?” Sama jugaklah nasib sambal belacan, cencalok dan segalanya yang mempunyai rasa tempatan. Kalaulah si belacan tu terdengar semua ini, mesti belacan sedih sehingga hilang bau belacannya.

Apakah sudah lupa wahai kawan ku yang suka sushi, bahawa makanan-makanan tempatan ini yang membesarkan kamu oi. Bahawa kentut-kentut kamu berbau tempoyak suatu masa dahulu, atas berkat kesedapannya oi.

*Apakah kamu sudah lupa bagaimana nenek moyang kitorang sibuk melawan penjajahan Jepun dahulu? Dan bagaimana askar-askar Jepun menodai dan memancung kepala orang kita sedap-sedap dia je. Dan kamu tak rasa bersalah ke mengidolakan barangan jepun.

Memanglah kerajaan menyarankan kita selalu ‘pandang ke timur’. Dasar ini memang baik. Tapi taklah sampai kita lupa dengan akar umbi kita ye.Hais…sesungguhnya Rais, gua betul berharaplah belacan kitorang dapat pengenalan sebegitu dengan orang luar. Bayangkanlah ye kalau orang Serbia atau Finland kata “Wow belacans is my life”.


*Sebagai cara aku memprotes kezaliman Jepun dulu, aku sekarang rajin mendownload dan menonton cerita blue gadis-gadis jepun kena 'rogol' balik.

3 comments:

Anonymous said...

Hahahah ko nie memang sial!! Klakar gile! Tapi aku suka makan sushi..

Anonymous said...

sape Rais? Rais Yatim ke?

Gagap Hitam said...

bukan si rais anak yatim tu. itu buat kacau je. sibuk nak bina menara tinggi tinggi kat melaka.

rais gua citer nie ialah hishammuddin rais.