Jun 12, 2008

Jom Melancong!

Tahun lepas kerajaan kita sibuk nak mengumpan orang asing datang membazir duit kat sini dengan kempen Tahun Melawat Malaysia. Macam macam aktiviti buat habis duit rakyat diadakan.

Tahun ini diorang pula nak buat kempen pelancongan domestik. Tapi bahagian mana yang domestiknya gua memang tak dapat nak tafsirkan. Ni korang ada nampak tak banner sebijik ni sekitar Kolumpo?

Gua betul tak tau malaun mana yang bertanggungjawab menghasilkan banner ini. Kalau korang tau siapa...dipersilakan dengan segala hormatnya menampar muka dia dengan selipar Tat Sing hingga lebam. Pasal dia ini memang bahalul bahulu.

Dah nama kempen pelancongan domestik, tapi kat mana gambar-gambar tarikan domestik? Yang dijadikan fokus dalam design banner ini ialah dua muka yang teramatlah tidak penting di negara ini.

Gua nak tanya...Apa muka diorang ini ada melambangkan tarikan pelancongan? Apa korang ni lepas tengok muka diorang akan terus berkata.."Eh, tetiba gua terasa nak pegi Pulau Tioman lah. Jom".

PUKIMAK PUIIII!!!!

Bayi baru umur 8jam pun tahu... kalau nak memperkenalkan tarikan pelancongan tempatan... mestilah tunjuk gambar elok elok yang ada pemandangan memukau mata kita. Ini orang kata perkara paling asas dan logik dalam hukum komunikasi.

Tapi, banner sekarang ini mengingatkan gua kepada sesuatu.

Ada sesapa diantara korang ni biasa gi Kelab malam? Ada? Tak ada? Hah... gua pun tak pernah pergi... gempak lebih je. Hahaha.

Tapi gua selalu jugak lalui pintu depan Kelab Deluxe kat Ampang Park tu. Dan, lain kali kalau korang ada lalu..cuba korang perhati papan notis diorang...mesti tertampal muka muka penyanyi kabaretnya. Tujuan cuma satu: Nak menarik orang masuk ke dalam kelab.

Sama jugak ceritanya kat Thailand tu. Kengkawan gua nak cari 'ayam'... bapak ayam jugak kasi tayang muka-muka ayamnya. Tujuan jugak cuma satu: nak menarik orang melanggani ayam-ayamnya.

Maka, boleh disimpulkan bahawa muka manusia semata-mata (betul betul tunjuk muka diorang je) memang tidak sesuai untuk mempromosikan tarikan tempat pelancongan. Melainkan tujuannya nak promote kabaret, kelab malam atau sarang pelacuran.

Takpelah kalau diorang masih nekad nak guna gambar 2 orang tu kat banner Kempen Pelancongan Domestik. Tapi, kenalah tukar sikit perkataan yang tertera tu. Dengan izin Tuhan... penukaran perkataan yang lebih tepat mungkin dapat menjayakan lagi kempen domestik ini....terutamanya menarik pelancong-pelancong balu ataupun yang lesbian.

2 comments:

hafiz1 said...

gua rasa nie 'domestik' ajak umah pi umah depa kot

kluangman said...

Engkau ni tak faham faham ke, kan bunting tu (bukan banner lah) terletak di Jalan Hj Taib, apalagi, langganlah kalau sudi..