Jun 5, 2009

Kaki Rembat

Kecik kecik dulu gua ada hobi (sekitar umur 9 tahun). Masa tu era merempat kat kaki jalan masih belum dipupuk. Jadi gua rajin merembat.

Hari hari gua gi kedai-kedai alat tulis kat area rumah gua, rembat barang. Yang anehnya... benda-benda gua rembat tu... bukannya gua pakai. Tapi hasil rembat gua bahagi bahagikan kat kengkawan semua. Memang bodoh korang cakap. Tapi nak buat apa... gua dah ketagih merembat. Gian dia lagi kuat dari rokok dunhill sekarang.

Barang gua rembat tu bukannya cokia. Apa kelas gi kedai alat tulis rembat pemadam gambar bendera atau gam kanji dua puluh sen tu. Inspirasi gua ialah pensel tekan. Jenis yang tengok gaya dah tau power. Harga dia tak payah cerita. Duit raya gua lapan tahun pun tak mampu nak beli masa tu.

Tapi hobi gua berhenti bila gua kantoi. Nak kata kantoi besar pun tak jugak. Akak seorang ni check poket kiri gua yang cuma ada sebatang pen biasa. Padahal kat poket kanan gua ada barang-barang yang cukup bernilai. Dia langsung tak check. Gua dengan bongkaknya sound kat akak tu... "la gua bayar lah tu." Nasib baik gua ada seringgit masa tu.

Begitulah berakhirnya karier merembat gua. Walaupun ia cuma berlanjutan sehingga gua berumur 12 tahun, tapi gua bangga kerana ia cukup berwarna warni.


Hmmm... sekarang dah dewasa dah tak erti nak rembat, walaupun rembat bola. Makin besar makin takde telur. Entah mana pergi keberanian yang secukup rasa itu.

Moral cerita: Lain kali kantoi budak mencuri, check satu badan dia... sehingga lubang jubur dan hidung sekali!

No comments: