Jun 13, 2007

Hatiku Dibanjiri Sungai Kelang & Gombak

(sila ikut rentak lagu klasik 'Bangau oh Bangau')

Hujan oh Hujan, kenapa engkau turun...

Macamana aku tak turun, suuungai panggil aku, suuungai panggil aku...

Sungai oh sungai, kenapa panggil hujan,

Macamana aku tak panggil, kuuu nak KL banjir, kuuuu nak KL banjir,

KL oh KL, kenapa kau nak banjir...

Macamana aku tak banjir, kuuuu nak test SMART tunnel, kuuuu nak test SMART tunnel,

SMART tunnel oh SMART tunnel, kenapa kau nak di-test...

Macamana aku tak di-test, kos gua makan billion, kooos gua makan billion...


...ni kalau gua teruskan, sampai tahun depan pun tak habih nie. Cerita sama jugak. Banjir. Ada SMART konon, buat semak ada lah tu. Betul berbulu gua tengok banjir kat Kolumpo hari tu.

Mana tak bengang... tengah gua tunggu Putra LRT di senja Ahad sambil dikerumuni awek-awek mengancam...diorang buat pengumuman kat dalam stesen.. "Perhatian. Sekitar Stesen Masjid Jamek telah dinaiki air. Sila gunakan laluan alternatif....blablablabla". Macam gampang.

Yang mat salleh berdiri kat sebelah gua tu bukannya tau apa pun. Diorang tak umumkan dalam bahasa omputih langsung. Kesian dia tu. Biasanya gua dengan hati yang mulia akan explain kat dia apa dah berlaku. Tapi pasal mood gua dah dinodai oleh pengumuman tu, gua lantaklah la mat salleh tu ternganga.

Gua nak cadang la. Memandangkan kita selalu sangat kena banjir ini, dan kerajaan kita sendiri tahu diorang takkan melakukan apa apa untuk menangani masalah ini; Kementerian Pelancongan patut menerbalikkan fenomena yang negatif ini, kepada sesuatu yang positif. Jadikannya banjir ini sebagai tarikan pelancong.

Mereka patut, dalam usaha-usaha mempromote negara kita untuk Tahun Melawat Malaysia dan tahun-tahun yang akan datang, mengetengahkan aktiviti-aktiviti bersampan di bandar Kolumpo semasa musim tengkujuh. Ini semestinya sesuatu pengalaman baru untuk pelancong semua.

Pakejkan Kolumpo nie sebagai 'Venice' asia tenggara,dan untuk 'marketing differentiation', kita jangan pakai istilah 'river cruise'. Koman sangat. Bangkok pun ada river cruise. Kita namakan kita punya KL 'Flood Cruise'. Baru ngancam. Risalah, iklan TV dan cetak Kementerian Pelancongan patut siarkan suasana banjir di Kolumpo. Mendayung sampan dengan KLCC sebagai latar, etc. Ahh...tak ke indah pemandangan itu. Kepesatan pembangunan hutan konkrit, dicampur dengan kepincangan kerajaan menangani masalah asas. Kontradiksi ini lagi harum baunya dari pewangi Calvin Klein Contradiction!

Gua percaya kalau kita usahakan betul=betul, industri pelancongan banjir ini dapat dikembangkan. Malahan, kompeni yang bersungguh-sungguh menjalankan biznes ini semestinya boleh naik main board KLSE dalam masa tersingkat.

... dan untuk penduduk Kolumpo. Jangan bersedih. Sesungguhnya, korang juga dapat memanfaatkan industri ini. Pikirkan betapa banyak peluang pekerjaan baru muncul. Ekonomi pun terjamin. Dan yang pasti, Mat rempit juga berkurangan. Pasal jalan semua naik air.

Akhir sekali, untuk mereka yang selalu sangat parking kat bawah Dataran Merdeka dan bawah hotel yang selalu kena banjir pula. Jangan bersedih. Bergegas lah ke Carrefour sekarang dan beli tilam angin queen size kat sana. Tapi pastikan anda beli time ada offer je ye (tak sampai RM50). Letakkan tilam tu dibawah kereta anda bila hujan lebat. Mengikut pengiraan fizik gua yang berkelulusan SPM gred F9, gua rasa kereta anda akan apung. Maka tiadalah lagi rasa bimbang kerata anda tu akan menjadi tukun ikan sungai semasa banjir berlaku.

3 comments:

hafiz said...

mmg class idea lu..

Gagap Hitam said...

hang pun setuju idea gua nie?

hah, baguslah tu...marilah ramai-ramai membuang sampah dengan lebih kerap lagi kat sungai, longkang dan yang seangkatannya.

moga-moga semua sistem pembentungan dan pengairan KL akan lumpuh...dan kita akan banjir selama lamanya.

unknownclicker said...

lawak gile ah lu....pecah perut gua .