Sep 10, 2007

Bau Apa Itu?

Semenjak menjak bajet negara dibentangkan minggu lepas, gua rasa udara kat ibukota ini lain macam sikit lah. Tak, udara ini bukannya bau ketiak masam yang terperap 3 jam ketika bersesak kat dalam bas.

Ini bau hancing pilihanraya lah. Dah mendekat dah ini. Rasa-rasa Pak Lah dah ada ilham untuk pilihanraya tahun ini. Mana taknya, gaji pekerja sektor awam dinaikkan, cuti bersalin tanpa gaji sehingga 5 tahun, yuran sekolah dibatalkan, nak beli rumah boleh pakai duit KWSP bayar bulan-bulan, dan yang paling mengejutkan paru-paru gua ialah, rokok Dunhill gua tak dinaikkan harga.

Langkah 'all-out' kerajaan kali ini betul betul nak beli hati kita semua lah. Bukan dalam bajet je, kalau korang baca akhbar Star hari tu... diorang siap bongkarkan muslihat 'songlap' duit kerajaan antara pembekal peralatan kepada institusi kerajaan. Satu set pemutar skru yang berharga belasan ringgit, di 'mark-up' dan dijual kepada institusi kerajaan sampai cecah ratusan ringgit. Deal-deal macam ini pun bukannya berita hangat dan baru buat semua. Memang kitorang dah tau dah sejak dulu. Apasal nak tunggu sampai sekarang baru nak heboh? Nak tunjuk yang kerajaan ni bersih la yaaaa......

Sesungguhnya, pilihanraya ini sesuatu yang meriah lagi best. Ia bagaikan Hari Krimas untuk mereka yang memuja Nabi Isa. Kerana tiap kali Hari Krimas semua orang dapat hadiah, ganjaran dan macam-macam lagi. Memang sebijik dengan situasi piliharaya. Cakap je nak apa, gerenti dapat. Yang tak mintak pun boleh dapat bai.

Semalam gua lalu kawasan Danau Kota (Setapak), ada perhimpunan KEADILAN kot. Gua nampak bendera KEADILAN berkibar ramai-ramai, siap ada kain rentang dengan nama Anwar kat sana. Kira sah sangatlah ye, pilihanraya dah dekat. Cibai diorang, buat perhimpunan bukan nak jemput gua dengan hormatnya. Menyesal gua pegi layan awek semalam. Kalau tak, gua boleh turut kecoh tak kena tempat dengan orang-orang KEADILAN tu.

Tapi cakap pasal pilihanraya ini memang agak risau jugak gua ini. SPR tu kan pernah cadang... mereka yang nak mengundi kena ada IC baru. Kalau diorang berkeras jugak dengan cadangan itu, gua konfirm karate tengkuk diorang. Ya, semua orang yang sedang membaca di sini...gua adalah antara beberapa ribu lagi orang yang dilabelkan sebagai warganegara tidak bertanggungjawab, kerana gua masih memegang IC lama.

Bukan tak nak tukar bai, tapi muka gua hensem gila kat IC lama. Muka muda lah katakan. Rambut panjang ikat belakang ala rock lama siut. Tak sampai hati pulak nak gantikan dengan muka pecah rumah gua sekarang ini. Bukan tu je, kualiti IC baru pun macam sial lah... cepat sangat rosak (hah tulah, kos satu kad baru makan sen, tapi hantar quotation kat kerajaan sampai puluh-puluh ringgit satu kad. Kualiti Segambut Barat Daya, harga macam kat England). Tak macam IC lama gua, dah dekat 10tahun pun masih elok lagi. Nak tukar macam mana........

1 comment:

bats said...

fuih... jem kejap gua baca dunhill tak naik. bagus bagus, tapi gua tak heran la pak lah oi. tak heran gua. lu punya temberang gua tak pernah percaya la. pusing macam mana punya pusing pun, tak kira la lu punya skru driber harga rm200 ka apa, gua yang ada la otak sikit ni susah mau makan lu punya kelentong la. gua terima hakikatnya yang pihak pembangkang kat msia ni, kalu masuk pertandingan sikat bulu konet lawan kera pun misti kalah. bukan pasal bulu konet tak cukup panjang, tapi pasai sikat pun dia lupa bawak! ni mau masuk pilihanraya? mau lawan pakar pakar rasuah kita ni pakai apa? hampeh... sakit la hati gua. sakiiiit.