Aug 18, 2010

Membuang Bayi Biarlah Dari Rahimnya

Maksud:
Kalau kita dah hamil dan tak inginkan bayi itu, adalah lebih baik kita gugurkan daripada melahirkannya dan buang dalam longkang

Contoh Ayat:
Bang...macamana ni...saya dah sarat nie. Ini darah daging abang!!!

Saya cadang awak gugurkannya sudah. Bak peritbahasa..."Membuang bayi biarlah dari rahimnya". Gua bukannya mampu nak tanggung korang beranak. Kalau awak nak lahirkan juga bayi tu...siap siap awak sekali aku buang!

3 comments:

Penulis.Sahaja. said...

tapi gugurkan pun kira membunuh kan?
cuma tak dizahirkan.
kesian manusia-manusia tersebut.

Gagap Hitam said...

ya betul. gugurkan pun tak baik juga. tapi nak buat apa.... banyak kes ini melibatkan si bapak ialah seorang penanam anggur professional atau masih budak sekolah atau kerja tak menentu. masakan diorang boleh menanggung hidup bayi seorang ini? minum milkmaid sebagai susu tepung pun tak tentu lepas hidup seharian lagi. tak ke naya kalau dilahirkan juga?

bak kata Dalai Lama....'mengugur kandungan itu perbuatan yang negatif...tetapi kita perlu lebih rationale dan bersetuju atau tidak bersetuju kepada perlakuan ini mengikut keadaan pada masa itu'.

AlexiaAqram said...

tapi lagi baik lahirkan saja. dan serahkan anak pada keluarga angkat yang berkenan. takpun, letak kat depan rumah orang baik2, ketuk pintu, blah.

so, tak membunuh, tak membuang. sebaliknya memberi.