Oct 15, 2006

Bahasa Jiwa Bangsat

Pssst...ribuan maaf la ye. Lama tak kemaskini blog gua ini. Bukan apa, gua takut kantoi ngan Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KeKKWa) dan juga Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP). Kan diorang dah turunkan perintah: "Barangsiapa yang didapati mencemarkan Bahasa Malaysia akan dikenakan denda!!!". Korang bukannya tak tau tahap pencemaran bahasa gua pakai kat sini. Semuanya melebihi paras 300API. Silapharibulan, gua dapat saman kang.

Menurut KeKKWa dan DBP, ni ialah langkah nak memartabatkan bahasa kebangsaan. Mungkin lepas nie diorang ada polis Bahasa ye... meronda sekitar bandar... dan mencuri dengar perbualan kita... terlepas cakap bahasa pasar je, terus kena saman.

Aku pun tak tau macamana diorang nak memartabatkan bahasa ini. Pasal diorang sendiri pun tidak beri contoh yang baik untuk diikuti kita. Ni gua ada cerita berkenaan ketidakbetulan DBP yang cukup box-office. Kalau difilemkan, Gubra pun gelabah la.

Berikut adalah satu petikan dialog, kejadian sebenar yang sebetul-betul dan betul berlaku (gua takde tokok-tambah 'Ajinomoto' langsung kat cerite nie). Adegan bermula dengan
seorang pakcik tua yang mempunyai masalah mengenalpasti satu perkataan BM telah menelefon ke hotline bantuan Dewan Bahasa.

(Ringgg....Ringgg......Ring.....)

DBP: Hello, Dewan Bahasa. Boleh saya bantu anda?

Pakcik: Dewan Bahasa ye. Baguslah tu. Ye cik, saya nak tahu lah, 'hamster' dalam Bahasa Malaysia ialah apa?


DBP: 'Hamster' ye?

Pak: Iye... dah puas pakcik cari kat kamus. Tak jumpa jumpa langsung istilahnya dalam Bahasa Malaysia. Boleh tolong tak?


DBP: OK pakcik. Sila tunggu sebentar ya.


(Kedengaran suara beberapa orang sedang berbincang di latar) ...Beberapa minit kemudian

DBP: Hello pakcik, ok kami sudah dapat perkataan itu.


Pakcik: Wah baguslah tu...


DBP: Ya pakcik, 'hamster' itu dipanggil 'Arkus'!


Pakcik: Arkus? Bahasa Malaysia ke itu? Memang betul hamster dipanggil 'arkus'?


DBP: Errr pakcik, sebenarnya... dalam Bahasa Malaysia ini tak ada perkataan untuk hamster. Tapi kami dah berbincang dah, dan kami berpendapat hamster itu seperti ARnab dan TIkus. Oleh itu kami namakannya 'Arkus'.

Pakcik:
(Terngaga... dan gigi palsu dan bulu hidung pun nyaris tertanggal) Hmmm begitu ye. Terimakaseh la ye nak.

-Tamat-

Aduhssssss. Best giler jawapan diorang kan? Ini macam aku pun boleh jadi jurubahasa kat DBP. Sedap-sedap main gabung dua perkataan...dan 'JENG.. JENG.. JENG..'....terhasillah perkataan Melayu baru.

Gua ada contoh best nie. Katakanlah ada murid ini nak isi borang kat sekolah. Semua dia boleh isi kecuali ruangan 'Bangsa'. Pasal dia nie berdarah kacukan. Lepas tu pikir dia... bapa dia orang cina. Mak dia pula orang Baii (Bengali ye). Maka, dengan sesegera mi segera 2-minit Maggi, dia pun tulis lah 'Cibai'.

Tak salah kan, wahai DBP? Sedangkan arnab dan tikus boleh dicampur. Inikan pula manusia. Yeehaahhhh!!!!

* Kepada menteri-menteri kita yang sibuk mempertahankan kewibawaan Bahasa Malaysia, dan memperjuangkan penggunaannya, gua ada satu soalan ni: "Oi, anak-anak korang semua kat mana sekarang? Apa... kat London, kat LA? Sekolah-sekolah sana ada diorang ajar murid pakai BM ke? MEMANG BAGUSLAH korang hantar diorang menuntut kat luar ye.

No comments: