Jul 20, 2007

Demi 80sen

Sedap sungguh mata gua pandang tong-tong sampah ofis gua... yang kini sudah pulih seperti sediakala. Ini kerana selama sebulan yang lepas, mereka tu semua hidup mewah, dan tidak perlu melaksanakan tanggungjawab mereka iaitu mengumpul sampah. Tapi ini bukannya salah diorang. Yang nak disalahkan ialah manusial manusial kat ofis gua ini.

Pasal manusial semua nekad tidak akan membuang sampah sesuka hati lagi. Ya mereka dah buang tabiat... semuanya kerana kehangatan kempen Hari Hijau pada bulan Jun tu. Slogan 'fikir dulu sebelum buang' hari-hari diucapkan oleh samdol samdol nie semua.

Mana tak semangat diorang ni ye... hari hari kat suratkhabar ada melaporkan usaha orang ramai... melaksanakan tanggungjawab mereka untuk melindungi bumi. Siap pengurus gua sekor nie...yang selama ini terkenal dengan sikap 'segala-yang-tiada-kena-mengena-dengan-bulu-hidung-gua-hanya-
berhak-bertempat-dalam-tong-sampah' pun rajin nak kitar semula.

Dan seperti mana-mana projek orang Malaysia sebelum ini, semangat mereka itu cuma separa bara. Cukup bulan terus lenyap. Ini sebenarnya berita baik buat gua. Sesungguhnya, saya ini kira DBKL kat opis jugak. Bukan apa, gua sakit hati memandang kertas-kertas tu, yang pada asalnya pokok hijau yang mulia, di jadikan kertas dan dibuang saja selepas pakai. Baik gua sapu semua dan hantar kat apek paper lama. Nak dijadikan cerita, hobi kitarsemula gua ini tidak didorongi oleh wang ringgit yang ditawarkan sebenarnya. Semuanya mula masa gua kat tadika lagi. Ada satu malam tu, gua tengok langit merah padam je. Hari dah pukul 9malam dah. Gua pun tanyalah mak gua. Mak gua selamba je sound... 'Hah, tu kalau Boy nak tau, langit dah bocor. Udara dah nak habis. Yang jadikan merah-merah tu ialah sinaran matahari. Kang malam-malam pun langit akan terang je....'

Ah... terus gua trauma sampai sekarang siut. Hari hari ingat lapisan ozon dah takde je. Nak buat macamana. Time kecik dah kena cerita macam nie. Sejak itu, gua mulalah prihatin terhadap alam sekitar. Dan gua juga pernah berkabung selama 18jam semasa kapal Rainbow Warrior diletupkan oleh kerajaan Perancis.

Disebabkan sudah tersemai sifat-sifat sebegini, maka tak hairanlah gua ni DBKL sukarela kat ofis. Semua yang boleh kitar pun gua bawak balik. Hulur kat apek paperlama. Ini termasuk segala botol plastik. Korang jangan gelak, harga plastik sekarang tinggi siut. Senang-senang boleh dapat RM5 dengan hanya 10-20 botol kosong air mineral. Masyuk sial! Kalau korang tak percaya lagi cakap gua, korang cuba perhati sekarang kat jalanan, ada tak bersepah lagi botol plastik kosong. Jarang gila lah. Lagi senanglah nak cari siapa yang bersalah dalam FAM tu!

Dan gua ada dengar, Majlis Perbandaran Klang tu siap peruntukkan RM1000 setiap hari untuk membeli sampah dari orang semua di kawasan Meru. Sekilo sampah 10sen diorang bagi. Kira sehari diorang terima 10000kg sampah. Ganjaran ini juga telah mengundang ramai orang mencuri sampah jiran-jiran untuk dijual. Aiseh... nilah orang malaysia. Nak suruh korang tukar IC baru, kena bagi habuan. Nak suruh korang buang sampah pun kena bagi habuan. Apakah ini semua bukan tanggungjawab asas semua? Dah terlampau dimanjakan dah.

Sebenarnya, apalah susah sangat nak mengitar semula ini. Pikirkanlah generasi akan datang kita. Takkan korang nak diorang pakai suit anti-sinaran UV semasa bermain polis sentri kat luar rumah. Takkan lah korang tak nak diorang mencuci mata kat tepi pantai, menyelerakan mata dengan awek-awek berbikini. Semua ini cuma tinggal khayalan jika ozon dah takde, pokok semua dah tumbang, ais kutub semua dah cair.

Dan setidak tidaknya, kitarlah semula demi beberapa ringgit tambahan sebulan... supaya kita kekal hisap Dunhill besar yang dah naik 80sen tu... (cinabeng... suka suka je kerajaan naik harga).

No comments: